نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

انطباق تصویر در تلویزیون (Refresh Rate) چیست؟

حتما متوجه شدید تلویزیون های امروزی قابلیت فراوانی در نمایش تصاویر با سرعت مناسب و کیفیت عالی دارند که دلیل آن استفاده از ویژگی رفرش ریت یا انطباق تصاویر است اما سوال اصلی کاربران این است که این قابلیت چیست و چه کاربردی در تلویزون های هوشمند دارد؟ برای پاسخ به این سوال همراه ما باشید.

Refresh Rate (رفرش ریت) چیست؟

حتما هنگام خرید تلویزیون های هوشمند متوجه درج اعداد و ارقامی روی آن شده اید. باور عموم کاربران این است که هر چه اعداد درج شده بزرگتر باشند تلویزیون از کیفیت بالاتری برخوردار است اما واقعا چیز دیگری است.

متاسفانه برخی از شرکت های سازنده ی محصولات دیجیتال از جمله تلویزیون های هوشمند برای افزایش میزان فروش اقدام به چاپ اعداد و ارقامی کرده که وجود واقعی  نداشته و صرفا جنبه ی تبلیغاتی دارد در بخش بعدی نرخ بروز رسانی (رفرش ریت) به طور مفصل معرفی و قابلیت های آن بررسی می شود.

نرخ بروز رسانی (Refresh Rate) چیست؟

این قابلیت اغلب با عدد بیان شده و میزان بروز رسانی تصاویر هنگام نمایش را نشان می دهد و واحد آن هرتز است برای درک بیشتر این مفهوم اجازه دهید مثالی ذکر کنیم.

فرض کنید تلویزیون جدیدی خریداری و به خانه آورده اید روی آن عدد 60 هرتز به عنوان نرخ بروز رسانی یا رفرش ریت نوشته شده، یعنی نمایشگر تلویزیون شما تصاویر را 60 بار بروز (آپدیت) کرده و نمایش می دهد البته باید بدانید این عدد با توجه به استاندارد های برق مصرفی هر کشور می تواند کم و زیاد شود.

این مطلب را از دست ندهید   مین برد تلویزیون سامسونگ

جالب است بدانید زمانیکه که تصویری متحرک در صفحه نمایش تلویزیون های LCD نشان داده می شود، کمی محو شدگی (Motion Blur) در آن ایجاد شده که اغلب قابل تشخیص نیست اما برخی از افراد با مشاهده ی این تغییر کلافه می شوند.

نرخ بروز رسانی چه زمانی مهم تلقی می شود؟

زمانی که قصد تماشای برنامه های زنده یا مسابقات ورزشی را دارید میزان رفرش ریت اهمیت یافته، با استفاده از آن تصاویر متحرک جذاب و زیبا نمایش پیدا می کنند از طرفی نرخ بروز رسانی در نمایش فیلم و سریال ها کاربرد چندانی نداشته، تنها احساس می کنید فریم ها روان تر از همیشه ظاهر می شوند.

خوشبختانه این ویژگی در تلویزیون ها قابل تغییر (حتی حذف شدن) است اما به طور کلی تفاوت اصلی این قابلیت در پنل های 60 و 120 هرتزی نمایان می شود.

آشنایی با اصطلاحات مختلف انطباق تصویر (رفرش ریت)

اصطلاحات رفرش ریت در برند های مختلف تلویزیون متفاوت بوده و با اعداد مشخصی بیان می شوند در ادامه با متداول ترین این کلمات آشنا خواهید شد.

این کمپانی درباره ی انطباق تصاویر اطلاعات چندانی در اختیار کاربران قرار نداده، تنها با افزایش نرخ بروز رسانی تا 60 هرتز موجب کاهش پدیده ی محو شدگی در تصویر شده است. این شرکت از اصطلاحات TruMotion و Dynamic MCI برای توضیح مفهوم رفرش ریت استفاده می کند.

در تلویزیون های سامسونگ CMR مخفف عبارت  Clear Motion Rate و از سیستم کنترل نور پس زمینه و یک فریم اضافی تشکیل شده است به عنوان مثال یک تلویزیون سامسونگ با CMR40 از یک پنل 120 هرتزی به همراه یک پردازنده ی متوسط یا پنل 60 هرتزی استفاده می کند البته وجود یک پردازنده ی قوی در کنار این قابلیت ها الزامی است.

این مطلب را از دست ندهید   مشکلات رایج تلویزیون

جالب است بدانید کمپانی پاناسونیک برای کاهش محو شدگی تصاویر از سیستم اسکن نور پس زمینه (بک لایت) استفاده کرده که با کمک یک پنل 120 هرتزی این مشکل بر طرف می شود البته شایان ذکر است انطباق تصویر در تلویزیون های پلاسمای پاناسونیک تعریف نشده است.

PQI چیست؟

شاخص تشخیص کیفیت تصویر بوده که در سال 2015 برای اولین بار توسط شرکت سامسونگ ایجاد و به بازار عرضه شد باید بدانید عوامل مختلفی بر این شاخص تاثیر گذاشته، سبب افزایش یا کاهش آن می شوند از مهم ترین این عوامل می توان به : تخت بودن صفحه نمایش تلویزیون، روشنایی و کنتراست، نویز یا پارازیت تصویر، میزان رزولوشن و فرکانس تکرار تصویر اشاره نمود.

کلام آخر اینکه عدد نرخ بروز رسانی که روی جعبه ی تلویزیون ها درج می شود، لزوما درست نبوده، طراحان و سازندگان سعی می کنند با استفاده از روش های مختلف میزان پرش شو محو شدگی تصاویر را تا حد امکان کاهش دهند تا تصویر دقیق تر و روان تری ارائه شود اما باید بدانید این موضوع همواره به معنای افزایش نرخ رفرش ریت (انطباق تصاویر) نبوده، در واقع راه مشخصی برای شناسایی و تخمین دقیق این ویژگی وجود ندارد.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 2 =