نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

چگونه سینمای خانگی نصب کنیم؟

سینمای خانگی مجموعه ای از تجهیزات صوتی و تصویری است که در کنار هم لذت تماشای یک فیلم جذاب در کنار خانواده را به کاربر می دهد این وسیله از یک دستگاه صوتی به عنوان پخش کننده، یک نمایش دهنده (دی وی دی یا سیستم بلوری) و یک تلویزیون بزرگ با قابلیت HD تشکیل شده است تهیه و نصب صحیح این تجهیزات، منزل شما را به یک سینمای کوچک و خودمانی تبدیل کرده، لازم به ذکر است خرید این سیستم ممکن است.

 در ابتدا شما را گیج و سردرگم کند چون سینمای خانگی انواع و کیفیت های مختلفی داشته و هرکدام به منظور خاصی طراحی و ساخته شده است درادامه توضیحات بیشتری درباره ی اجزای تشکیل دهنده­ی این وسیله ی الکترونیکی دراختیارتان قرار می گیرد.

سینمای خانگی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

برای استفاده از قابلیت سینمای خانگی ابتدا لازم است یک تلویزیون بزرگ با کیفیت HD  تهیه کنید دستگاه مورد نظر قابلیت نمایش فیلم ها به صورت واید اسکرین (widescreen) را داشته، معمولا تلویزیون های 27 اینچ به بالا این ویژگی را دارند علاوه بر آن شما به دستگاهی برای پشتیبانی صوت فراگیر (surround sound) نیاز دارید از رایج ترین سیستم­های صوت فراگیر دالبی دیجیتال است که تقریبا تمام پخش کننده های دیجیتال با این فرمت کد گذاری و فعالیت می کنند برای استفاده ی کامل از سیستم دالبی دیجیتال لازم است تجهیزات زیر در اختیارتان باشد:

یک تلویزیون، یک دستگاه پخش کننده، منبع تغذیه، بلندگو (5 عدد) و ساب ووفر

جالب است بدانید دستگاه های پخش دو کاناله  مثل پخش (های فای استریو) همچنین دیسک های لیزری هم از فرمت دالبی دیجیتال استفاده می کنند به علاوه دستگاه های جدید صوتی/ تصویری می توانند فرمت های قدیمی هم پشتیبانی کنند اما اگر از دستگاه  استریوی فعلی خود راضی هستید، فقط کافیست آن را به روز کنید برای آشنایی بیشتر با چگونگی خرید و نصب سینمای خانگی هر کدام از اجزای فوق، تک تک بررسی خواهند شد.

این مطلب را از دست ندهید   راهنمای رفع مشکلات احتمالی تلویزیون

اجزای اصلی سینمای خانگی

تلویزیون

همانطور که ابتدای متن اشاره کردیم، اصلی ترین و ابتدایی ترین وسیله برای داشتن یک سینمای کوچک درون منزل، تلویزیون هوشمند است که قابلیت های مورد نظر از جمله کیفیت و وضوح مناسب تصویر، امکان پشتیبانی از فایل های صوتی/ تصویری همچنین داشتن سیستم پخش کننده ی مناسب  از ویژگی های اصلی آن به حساب می آید.

بلندگو

عنصر مهم دیگر در طراحی سینمای خانگی داشتن سیستم صوتی با کیفیت است برای این منظور توصیه ی ما این است که ابتدا بلندگوی مورد نظرتان را انتخاب، مابقی تجهیزات مورد نیاز را بر اساس آن انتخاب و تهیه کنید به طور کلی یک سیستم نمایش خانگی شامل 6 بلندگو است که عبارتند از:

  • یک بلندگوی مرکزی؛
  • یک ساب ووفر؛
  • دو بلندگوی جلو (سمت چپ/ راست)؛
  • دو بلندگوی کناری؛

برای طراحی زیبا و متناسب بهتر است بلندگوها از نظر ظاهری یکسان باشند.

ساب ووفر

از این وسیله برای پخش صدا در پایین فرکانس استفاده شده، قدرت و توانایی آن باید به گونه ای باشد که تماشاگر را روی صندلی میخکوب کند چون این وسیله صدا را در تمامی جهات پخش می کند، دیگر مهم نیست تماتشاگر دقیقا کجای اتاق نشسته است شما می توانید ساب ووفر (ساب) مورد نظرتان را هر قسمت از اتاق قرار دهید فقط کنج دیوار قرار نگیرد چون باعث کاهش طیف صوتی دینامیک خواهد شد بهتر است وسیله ی مورد نظر (ساب ووفر) کنار اتاق (نه کنج آن ) قرار گیرد.

پخش کننده ی دی وی دی ( DVD player)

انتخاب این دستگاه کارچندان پیچیده ای نیست کافیست هنگام خرید مطمئن شوید دی وی دی پلیر شما قابلیت خواندن دیسک بلوری را داشته و فرمت های مورد نظر (مثل سیستم دیجیتال دالبی) را پشتیبانی می کند همچنین کابل و پورت های سالمی دارد.

این مطلب را از دست ندهید   تعمیر تلویزیون های قدیمی

Receiver  (منبع تغذیه)

لازم است بدانید تمام قطعات سینمای خانگی باید به منبع تغذیه (آمپلی فایر) متصل شوند همچنین تمام موارد مربوط به پردازش، تقویت اتصالات و انتخاب مدارها همگی به عهده ی این بخش است.

نکته ی مهم: هنگام بستن اجزای سینمای خانگی از خاموش بودن سیستم صوتی حتما مطمئن شوید درغیراین صورت ممکن است آسیب های خطرناکی به تجهیزات الکترونیکی وارد شود.

تنظیم این دستگاه می تواند به صورت دستی یا اتوماتیک انجام شود به این معنی که بعضی کیرنده ها تابعی برای جستجوی خودکار ایستگاه های رادیوی داشته، با فشردن یک دکمه به طور اتوماتیک فعالیت خود را شروع می کند اما بهتر است این کار به صورت دستی انجام شود.

قدم بعدی تعیین موقعیت بلندگوهاست.

معمولا بلندگوی مرکزی زیر یا بالای تلویزیون (روی دیوار) نصب می گردد همچنین بلندگوهای جلو باید سمت راست و چپ تلویزیون با فاصله ی 1 متر از آن قرار گیرند توجه کنید خروجی بلندگوها باید مستقیما سمت مخاطب قرار گیرند.

بلندگوهای عقب باید به گونه ای قرار گیرند که صدا  در کل فضای اتاق پخش شود.

راه اندازی سینمای خانگی

بعد از قرار گرفتن صحیح تجهیزات، نوبت به تنظیم و راه اندازی سینمای خانگی می رسد برای انجام این کار بهتر است تنظیمات از طریق ریموت کنترل تلویزیون هوشمند انجام شود همچنین حتما از عملکرد بلندگوها مطمئن شوید.

لازم به ذکر است در این مقاله تنها کلیات نصب و راه اندازی سینمای خانگی پرداختیم بدیهی است اطلاعات بیشتر و کامل تر در دفترچه راهنمای تلویزیون با توجه به برند تولیدی قید شده و توسط فروشنده در اختیار خریداران قرار می گیرد.

این مطلب را از دست ندهید   اتصال موبایل به تلویزیون سامسونگ
0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − شش =