نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

مقایسه ی پنل های TN و IPS

پیشتر گفتیم هنگام انتخاب مانیتور باید به مشخصات فنی و نوع پنل آن توجه کرد همانطور که می دانید امروزه برای ساخت و طراحی صفحه نمایشگر های ال سی دی (LCD) از پنل های TN، VA و IPS استفاده می شود که هر کدام قابلیت های خاصی داشته، برای موارد مختلفی به کار می روند اما سوال اصلی افراد هنگام انتخاب نوع پنل این است که کدام تکنولوژی برای صفحه نمایش های مانیتور و تلویزیون های هوشمند مناسب تر است؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا لازم است نکاتی درباره ی هر یک از تکنولوژی های مذکور بدانید دراین مقاله قصد داریم به مقایسه ی دو فناوری TN وips بپردازیم پس برای یافتن جواب سوالهایتان تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

پنل IPS چیست؟

هنگام انتخاب و خرید مانیتور شاید در ابتدا متوجه تفاوت صفحه نمایشگرها نشوید اما باید بدانید فناوری آی پی اس امروزه کاربرد فراوانی داشته، نسبت به رقیبان خود قدرت عمل بیشتری دارد اولین ویژگی مطلوب این صفحات زاویه ی دید بالای تصاویر بوده به این معنی که اشکال با محدوده ی رنگی گسترده تری نمایش داده می شوند که نسبت به نمایشگرهای TN یک مزیت محسوب می شود از طرفی کیفیت رنگ، زاویه ی دید و پاسخگویی نمایشگر دراین پنل ها کیفیت قابل قبولی داشته و به طور کلی صفحه نمایشگرهای ال سی دی را ارتقا و بهبود داده است جالب است بدانید این صفحه نسبت به فشار و ضربه حساس نبوده، همین عامل باعث محبوبیت این پنل در بین کاربران و سازندگان شده است.

این مطلب را از دست ندهید   کاربرد پیکسل در تلویزیون

پنل TN

اولین مانیتورهای مسطح که به تولید انبوه رسیده و توانستند مهمترین رقیب خود یعنی پنل های  CRTرا ازمیدان به در کنند نکته ی قابل ذکر این است که این صفحه نمایشگرها هنوز هم در مقیاس بزرگ تولید و عرضه می گردند پنل های TN نسبت به مورد مشابه خود( CRT) مزایای قابل توجهی داشته اما نباید از نقاط ضعف آن مثل زاویه ی دید محدود، ضعف در باز تولید رنگ ها و کنتراست پایین غافل شد.

این عوامل باعث شد تا سازندگان تصمیم به طراحی و تولید نسل جدیدی از صفحه نمایشگرها تحت عنوان IPS گرفته، سعی کردند نقاط ضعف موارد قبلی در طراحی این پنل ها رعایت و کاهش یابد.

چرا با وجود مشکلات زیاد پنل های TN کاربران هنوز تمایل به خرید آنها دارند؟

اصلی ترین دلیل ارزان بودن این صفحه نمایشگرهاست به عبارت دیگر اگر بازتولید رنگ و زاویه ی دید برای شما اهمیت ندارد این پنل ها می توانند گزینه ی مناسبی برای خرید باشند از دیگر ویژگی های مطلوب این نمایشگرها این است که تصاویر را با کمترین میزان تاخیر نمایش می دهند که در انجام بازی های رایانه ای چند نفره یک مزیت محسوب می شود.

نقاط ضعف پنل های مانیتور ال سی دی (LCD)

در مقایسه با پنل های TN مانیتورهای IPS از مشکلات تاخیر در نمایش تصاویر رنج می برند می توان گفت این مشکل پنل های مانیتور ال سی دی را سالیان دراز گرفتار کرده، اما در چند سال اخیر تولید کنندگان شرکت های مهم تجاری این مشکل را رفع کردند با این حال هنوز در برخی از نمایشگرها این ایراد به چشم می خورد.

این مطلب را از دست ندهید   مشخصات تلویزیون Crystal UHD 4K Smart TV AU8000

تمام پنل های LCD نور پس زمینه نامناسب داشته که اغلب موارد به کیفیت محصول تولیدی بستگی دارد اصولا مدل های ارزان تر از کیفیت ضعیف تری  به دلیل کاهش هزینه ها برخوردار بوده، بیشتر درگیر این مشکل هستند.

پنل های ال سی دی مستعد ایجاد پیکسل های مرده بوده بعضی از شرکت های سازنده در صورت آسیب دیدن یا سوختگی یک پیکسل، مانیتور را به صورت رایگان تعویض کرده، اما بعضی از تولید کنندگان تنها در مقابل آسیب دیدگی چندین پیکسل این کار را انجام می دهند.

هر پنل مناسب چه کاری است؟

طبیعی است که هر چه پول بیشتری خرج کنید مانیتور بهتری نصیبتان خواهد شد اما به طور کلی اگر قصد خرید نمایشگر به منظور انجام کارهای اداری یا مطالعاتی دارید، پنل های TN و VA هردو گزینه های مناسبی برای شما هستند از طرفی اگر تدوینگر یا گرافیست هستید میتوانید مانیتورهایی با تکنولوژی IPS خریداری کرده، این  صفحه نمایشگرها تصاویر را باکیفیت و وضوح بیشتری نمایش می دهند.

برنامه نویسان اغلب مانیتورهای خود را به صورت عمودی نصب می کنند به همین دلیل پنل های TN برای آن ها اصلا مناسب نبوده، به جای آن می توانند از نمایشگرهای IPS استفاده نمایند.

در نهایت پیشنهاد ما به کاربران این است که حتما قبل خرید، مانیتور و صفحه نمایشگر مورد نظرتان را امتحان کنید و ترجیحا از خرید آنلاین این محصولات خودداری کرده چون امکان کلاهبرداری وجود دارد.

به طور کلی پنل های آی پی اس و تی ان برتری خاصی نسبت به یکدیگر نداشته، هرکدام در خدمت اهداف مختلفی هستند تلویزیون های IPS دارای زاویه دید گسترده برای تماشای مسابقه ی فوتبال یا فیلم و سریال بوده، در حالی که صفحه نمایشگرهای TN برای انجام بازی های کامپیوتری و گیمینگ انتخاب خوبی هستند در نهایت این شما هستید که باید با توجه به شرایط و نیازهایتان نسبت به انتخاب یکی از این دو نمایشگر اقدام کنید.

این مطلب را از دست ندهید   آموزش اتصال تلویزیون به کامپیوتر
0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 4 =