نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آشنایی با کاربرد پیکسل در تلویزیون

همانطور که در مقالات قبل اشاره شد توجه به کیفیت و وضوح تصاویر هنگام خرید تلویزیون از اهمیت بالایی برخوردار است باید بدانید امروزه تلویزیون های هوشمند تصاویر را با کیفیت های HD، FULL HD و 4K نمایش داده که از متداول ترین کیفیت تصاویر محسوب شده همچنین رزولوشن های مختلفی برای تولید تصاویر اسمارت تی وی ها وجود داشته که هرکدام تکنولوژی مخصوص به خود دارند.

اما سوال اصلی این است که آیا تصاویر با بهره گیری از قابلیت های مختلف، با کیفیت و وضوح بیشتری نمایش داده می شوند؟ در ادامه به بررسی عملکرد اصلی ترین جزء تصویر پرداخته، تاثیر آن بر کیفیت تصاویر نمایشی سنجیده می شود.

پیکسل چیست؟

کوچکترین واحد تصویر تلویزیون محسوب شده، صحنه ها و تصاویر از تجمع این واحدها کنار هم تشکیل می شوند اگر تصویر را ساختمانی در نظر بگیرید پیکسل ها نقش آجرهای این ساختمان را بر عهده داشته، اساس و پایه ی آن را تشکیل می دهند.

اغلب پیکسل های به کاررفته در تلویزیون ها مربعی بوده اما گاهی به شکل مستطیل هم استفاده می شوند این واحدها اکثرا روی صفحات دو بعدی (مثل تلویزیون) کنار هم قرار گرفته، تصاویر را ایجاد می کنند.

نکته ی قابل ذکر این است که هرچه تعداد پیکسل های تشکیل دهنده بیشتر، وضوح و کیفیت تصاویر بهتر.

نکته: پیکسل های تشکیل دهنده ی تصاویر تلویزیون از فاصله ی نزدیک قابل مشاهده هستند.

ساختار پیکسل های تشکیل دهنده ی تصاویر چگونه است؟

همانطور که می دانید رنگ های اصلی نمایشگرها سبز، آبی و قرمز بوده، هر پیکسل می تواند به طور جداگانه این رنگ ها را تولید و هنگام انجام این کار از خود تصویر ساطع کند مشاهده ی تصاویر جذاب و با کیفیت در گرو ترکیب مطلوب این رنگ ها می باشد همچنین باید بدانید مجموع  سه پیکسل (پیکس) کنار هم ترکیب کامل رنگ ها را تشکیل می دهد مجموع سه پیکسل رنگی کنار هم را  زیر پیکسل یا ساب پیکس می نامند.

این مطلب را از دست ندهید   استفاده از اینترنت در تلویزیون

کیفیت تصاویر در مدل های مختلف تلویزیون به چه شکل است؟

باید بدانید رزولوشن تصاویر از تراکم تعداد معینی پیکسل تشکیل شده، برای مثال تصاویر با کیفیت FULL HD با تعداد پیکسل های 1080P و عددی برابر 1920ضربدر 1080 پیکسل می شود این عدد بیانگر میزان عرض و ارتفاع این واحدهاست به عبارت دیگر عدد فوق تعداد پیک های به کار رفته در عرض تلویزیون 1920 و ارتفاع 1080 است به نوعی تعداد پیکسل های به کار رفته در صفحه نمایش تلویزیون های هوشمند سطح، وضوح و کیفیت تصاویر را مشخص کرده، می توانید حداکثر وضوح (ماکزیمم وضوح) را روی نمایشگر مشاهده کنید.

متاسفانه پیکسل های نمایشگرهای HD بسیار کم بوده لذا برای تلویزیون های پهن و عریض امروزی کاربرد چندانی ندارند در حال حاضر بهترین کیفیت صفحه نمایشگرها 4K بوده، امکان تماشای فیلم ها و تصاویر با جزئیات را برای کاربران مهیا می کند.

محتوا با وضوح بالاتری دیده می شود.

ممکن است تصور کنید تصاویر و محتواهای تصویری امروزه با کیفیت و وضوح قابل قبولی تولید نمی شوند در پاسخ باید گفت استفاده از تلویزیون های 4K راه حل این مشکل است در واقع سرعت تولید محتوا در این دستگاه ها بالا و با استفاده از این قابلیت می توانید فیلم و سریال های مورد نظرتان را با کیفیت وضوح مطلوبی مشاهده کنید

نسبت پیکسل های به کاررفته در تصاویر

نسبت پیکسل چیست؟

این قابلیت روی کشیدگی و اندازه ی تصاویر تاثیر به سزایی گذاشته، به طور معمول پیکسل های تشکیل دهنده ی تصاویر مربعی شکل هستند اما در مواردی این واحدها به شکل بلوک های مستطیلی خواهند بود که دانستن این اطلاعات بسیار مهم و حائز اهمیت است چون ممکن است صفحه ای به صورت کشیده مشاهده شود در این موارد نسبت تصویر باید از طریق تنظیمات تغییر یابد این در حالی است که بسیاری افراد تصور می کنند بروز این مشکل مربوط به بخش های دیگر تنظیمات تلویزیون بوده همچنین احتمال دارد با تغییر سایز و اندازه ی تصاویر، قسمتی از آن خارج کادر قرار گرفته و به درستی نمایش داده نشود.

این مطلب را از دست ندهید   7 مشکل لباسشویی سامسونگ

به طور کلی بیشتر تصاویر تولید شده با استفاده از پیکسل های مربعی بوده که هنگام نمایش در تلویزیون های هوشمند بر روی پیکسل های آن منطبق، کنتراست و وضوح قابل قبولی را ایجاد می کند اما گاهی اوقات برای تولید فیلم و سریال از پیکسل های مستطیلی استفاده می شوند که در ادامه دلیل این تغییر به طور مفصل توضیح داده می شود.

چرا تصاویر با پیکسل های مستطیلی تولید می شوند؟

در برخی از دوربین های فیلم برداری نسبت عدسی به حسگر بسیار پایین بوده، فیلم بردار مجبور است حسگر دوربین را تا حد ممکن مربعی تنظیم کرده که باعث فشرده شدن پیکسل ها و تغییر شکل آن ها از حالت مربعی به حالت مستطیلی می شود برای رفع این مشکل لازم  است تدوینگر پس از اتمام مراحل فیلم برداری، حالت پیکسل ها را از مستطیلی به مربعی تغییر داده تا تصاویر با کیفیت و وضوح بیشتری انتقال یابند.

پیکسل ها کوچکترین بخش تصویر بوده، از کنار هم قرار گرفتن آن ها تصاویر ایجاد می شوند هر پیکسل قابلیت تولید یک رنگ اصلی را داشته که مجموع آن ها تنوع رنگی تصاویر را بالا می برد چیده شدن این واحد های کوچک در کنار هم رزولوشن تصاویر را ساخته، به عبارت دیگر هرچه تراکم پیکسل ها بیشتر، رزولوشن تصاویر بهتر.

اغلب فیلم های تولیدی توسط پیکسل های مربعی ساخته شده، هنگام نمایش بر پیکسل های تلویزیون منطبق و تصاویر مطلوبی را تولید می کنند اما برخی اوقات به دلیل نسبت پایین حسگر و عدسی دوربین های فیلم برداری، این واحدها تغییر شکل داده و فشرده می شوند.

این مطلب را از دست ندهید   آموزش کانال یابی آنالوگ تلویزیون

در این حالت وظیفه ی تدوینگر تغییر حالت پیکسل ها پس از اتمام مراحل فیلم برداری است تا تصاویر با کیفیت و وضوح بیشتری به نمایشگر تلویزیون منتقل شوند در آخر امیدواریم با مطالعه ی این مطلب پاسخ کاملی درباره ی پیکسل و نحوه ی عملکرد آن در ایجاد تصاویر دریافت کرده باشید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 1 =