نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آیا تماشای تلویزیون به چشم ها آسیب می رساند؟

همه ما در کودکی با جملاتی مانند: کج کردن چشم باعث کج ماندن آن می شود، تماشای زیاد تلویزیون باعث ضعیف شدن چشم می شود و… از جانب والدین یا اطرافیان مواجه شدیم اما آیا این جملات صحت دارند؟

در پاسخ می توان گفت اکثر متخصصان معتقدند زل زدن به تلویزیون نمی تواند باعث آسیب به چشم ها گشته، به طور قطع نمی توان استفاده ی طولانی مدت از وسایل دیجیتالی را عامل اختلال چشم دانست با این حال می دانیم زل زدن به صفحه نمایش تلویزیون برای مدت زمان طولانی باعث خستگی چشم شده، این پدیده به طور موقت اما رنج آور است همچنین متخصصان چشم معتقدند تماشای صفحات پرنور و کوچک تلویزیون در محیط تاریک می تواند منجر به آسیب های جدی به چشم و عامل اصلی این اختلالات می باشد.

راهکار مناسب برای درمان آسیب های چشم

به عبارت دیگر وقتی شما در اتاقی تاریک مشغول تماشای فیلم مورد علاقه تان هستید، عنبیه ی چشم شما به دلیل تاریکی بیش از حد فضا گشادتر شده، هنگامی که صفحه نمایش تلویزیون بخش کوچکی از فضا را پر می کند، عنبیه ی چشم نمی تواند به اندازه ی لازم بسته شود که تداوم این حالت سر درد و سرگیجه های مزمن در افراد ایجاد می کند حتی در بعضی مواقع فرد به نقطه ی خاصی خیره می شود.

از عوارض خیره شدن طولانی مدت به تلویزیون می توان به  مواردی همچون: سردرد، تحریک چشم، تاری دید، سیاهی رفتن چشم همچنین بروز پدیده ای به نام خستگی دیجیتالی چشم یا سندرم بینایی کامپیوتری اشاره کرد جالب است بدانید سندرم بینایی دیجیتالی در اثر نور شدید امواج نمایشگر تلویزیون ایجاد شده، البته با ظهور نسل جدید تلویزیون ها (اسمارت تی وی) این مشکل تا حدودی قابل کنترل شده است.

این مطلب را از دست ندهید   تعمیر LCD سامسونگ

مورد دیگر اشعه های  مضر تلویزیون های قدیمی بوده، متخصصین معتقدند پرتوهای ساطع شده از این صفحه نمایشگرها باعث آسیب به چشم شده، آن را نسبت به تحریک های محیطی حساس می کند سوال اصلی اینکه آیا تماشای تلویزیون به بدن آسیب می رساند؟ برای پاسخ به این سوال لازم است بدانید مانیتورهای مجهز به لامپ اشعه ی کاتودیک (CRT) باعث بروز بیماری هایی از جمله سرطان، ناهنجاری های کروموزومی، اختلالات بینایی، ضایعات عصبی، اختلالات روانی، سقط جنین و… در بدن خواهد شد.

از تماشای تلویزیون در محیط تاریک جدا خودداری کنید

همانطور که ابتدای مقاله اشاره شد، تماشای تلویزیون در محیط تاریک باعث فشار به عنبیه  و آسیب های جدی به دنبال دارد لذا بهتر است در اتاقی با نور روشن به تماشای فیلم یا سریال مورد علاقه تان پرداخته، قبل استفاده از تلویزیون نور و روشنایی آن را تنظیم کنید اما این کار همیشه با مشکلاتی همراه است از مهمترین آن ها می توان به بازتاب نور خورشید روی صفحه نمایش اشاره کرده، برای رفع این مشکل می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

اگر دستگاه شما مجهز به سیستم  HD است با انجام تنظیماتی از شر این مشکل خلاص شوید روش دوم استفاده از نورهای محیطی مناسب هنگام تماشای فیلم یا برنامه مورد علاقه تان است.

نور نمایشگر دستگاهتان را کاهش دهید؛

در صورت امکان سعی کنید از نمایشگرهای بروز با ابعاد بزرگ استفاده کنید؛

استفاده از تلویزیون های مجهز به تکنولوژی led (ال ای دی)

این وسایل الکترونیکی به دلیل کیفیت و وضوح تصاویر آسیب کمتری به چشم ها وارد می کنند چون زمانیکه تصویر تار یا با کیفیت پایین نمایش داده می شود مغز فکر می کند فاصله ی ما تا جسم مورد نظر زیاد است به همین دلیل مردمک چشم ها بیش از حد گشاد شده، خستگی مغز و چشم را به دنبال دارد. البته مسئله ی بالا بودن کیفیت تصاویر نمایشگرهای ال ای دی نباید بر میزان استفاده ی شما از تلویزیون تاثیر بگذارد به عبارت دیگر دستگاه شما از هر نوع و تکنولوژی ساخته شده باشد، لازم است در استفاده از آن حد تعادل را رعایت کنید.

این مطلب را از دست ندهید   تعمیر کنترل تلویزیون

یکی از مشکلات تماشای تلویزیون، آسیب به عضلات و اجزای چشم بوده، برای رفع آن لازم است نکاتی رعایت شود. مهم ترین نکته این است که  هنگام استفاده از این وسیله ی الکترونیکی حتما نور اتاق تنظیم باشد (اگر دستگاه شما از نوع هوشمند بوده، از طریق تنظیمات اقدام به تعیین نور و روشنایی مناسب محیط کرده یا می توانید نور محیط را افزایش دهید.)

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − نه =