نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آشنایی با برد تی کان (T CON)

شاید هنگام خرابی تلویزیون و مراجعه به تعمیرکار بارها و بارها نام برد تی کان را شنیده، اما اطلاعاتی درباره ی نحوه ی عملکرد این قطعه نداشته باشید معمولا کاربران بردهای پاور و مین برد (برد مادر) را به عنوان اصلی ترین اجزای تلویزیون های هوشمند می شناسند.

حال آن که این جعبه ی جادویی از هزاران قطعه ی کوچک و بزرگ ساخته شده که در کنار هم، این وسیله ی هوشمند را به یکی از اجزای جدانشدنی منازل تبدیل و باعث سرگرمی همه ی اقشار جامعه می شود در این مقاله قصد داریم به معرفی برد TCON (یکی از اجزای مهم و اساسی تلویزیون) پرداخته و متداول ترین مشکلات آن را بررسی نماییم.

برد تی کان چیست؟

تمام تلویزیون ها (اعم از قدیم و جدید) به قطعه ای نیاز داشته که بین پنل و برد مادر (مین برد) ارتباط ایجادکرده و باعث نمایش تصویر شود. در تلویزیون ها برد تی کان وظیفه ی پردازش اطلاعات تصویری و ایجاد ارتباط بین فلت و مین برد را بر عهده دارد.

نحوه ی عملکرد تی کان (TCON)

اصطلاح TCON (تی کان) مخفف TFT controller و به معنای کنترل کننده ی TFT می باشد جالب است بدانید پردازش اطلاعات از طریق همکاری بین مین برد و تی کان اتفاق افتاده، تصویر ابتدا در برد مادر (مین برد)  پردازش یافته سپس از طریق کابل LDVS FLAT به برد TCON منتقل می شود.

در این مرحله تی کان اطلاعات تصویر مثل سیگنال های رنگ، روشنایی، میزان کنتراست و سایر خصوصیات آن را مورد بررسی قرار داده و پس از اتمام کار این اطلاعات برای انتقال به پنل تصویر آماده می شوند. به عبارت ساده تر می توان TCON را جزئی از پنل تلویزیون دانست زیرا خروجی برد اصلی را به پنل متصل ساخته و تصویر را پس از پردازش به این قسمت کنتقل می سازد.

این مطلب را از دست ندهید   قطع شدن صدا در تلویزیون سامسونگ

تمام این ویژگی ها در کنار هم برد تی کان را به یکی از حساس ترین و کاربردی ترین اجزای تلویزیون تبدیل کرده که تعمیر آن نیاز به مهارت و ظرافت خاصی دارد.

چرا TCON خراب می شود؟

این قطعه به دلیل ارتباط مستقیمی که با جریان برق دارد بیشتر در معرض آسیب دیدگی قرار می گیرد متاسفانه مشکلات ریز و درشت تلویزیون بر عملکرد این قطعه تاثیر گذاشته، سبب از کار افتادگی آن می شود اما باید گفت دلایل خرابی تی کان مشابه مین برد است و اکثرا به خاموش شدن ناگهانی تلویزیون منجر می شود شایع ترین دلایل خرابی این قطعه عبارتند از: آبخوردگی پنل تلویزیون، وارد آمدن ضربه شدید، نوسانات جریان برق و نفوذ مواد شیمیایی.

نشانه های خرابی برد تی کان (کنترل کننده)

باید بدانید این برد نسبت به سایر قطعات پنل تلویزیون از پیچیدگی های بیشتری برخوردار بوده، بیشتر اجزا و قطعات آن توسط شرکت های سازنده طراحی و نصب می شوند بنابراین هنگام بروز مشکل یا اختلال تنها راه تعویض کل برد کنترل کننده (TCON) است اما همانند سایر قطعات، خرابی در این قطعه هم با علائم و نشانه هایی همراه بوده که در ادامه رایج ترین آن ها معرفی می شود.

سفید شدن نمایشگر تلویزیون

بروز این مشکل نشانگر آن است که در بخش تولید ولتاژ برد تی کان اختلال به وجود آمده، قطعه نیازمند تعویض می باشد.

از نشانه های دیگر خرابی برد تی کان می توان به دو تایی پخش شدن تصاویر اشاره نمود همچنین در صورت بروز مشکل در فلت های پنل، عملکرد برد TCON به کلی مختل و از کار می افتد.

این مطلب را از دست ندهید   کنسول بازی

تعمیر برد کنترل کننده (تی کان)

از آنجایی که قطعه ی مذکور بسیار حساس و اجزای آن توسط شرکت سازنده طراحی و تولید می شود، در صورت بروز هرگونه مشکل لازم است با تعمیرکار تماس گرفته، در اغلب موارد این قطعه قابل تعمیر نبوده و باید تعویض شود.

نکته ی مهم: توجه کنید برد تی کان جدید را حتما از نمایندگی ها ی مجاز فروش خریداری کنید چون در صورت تقلبی بودن این محصول، عملکرد سایر بخش های تلویزیون  هم مختل می شود.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + 10 =