نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آشنایی با نحوه ی عملکرد و تعمیر تلویزیون های قدیمی

رشد و تکامل تلویزیون ها به عنوان جعبه های جادویی طی چند سال و سریع اتفاق افتاد اولین نسل از این محصولات تصاویر را در ابعاد کوچک و سیاه و سفید نمایش می دادند حال آنکه امروزه حداقل تکنولوژی به کار رفته در طراحی و ساخت این جعبه ی جادویی، lcd است.

همچنین کیفیت و وضوح تصاویر در مدل های جدید تلویزیون پیشرفت چشمگیری داشته است اما برای خیلی از افراد تلویزیون های قدیمی یادآور دوران کودکی  وحس نوستالژی دارد بنابراین بسیاری از آن ها را به نگهداری و استفاده از تلویزیون های قدیمی ترغیب می کند اما همانطور که می دانید این محصولات هم دچار خرابی های فراوانی شده که بهتر است در ابتدا با آن ها آشنا شویم.

مشکلات رایج تلویزیون های قدیمی

اولین قدم برای رفع خرابی ایجاد شده، تشخیص درست آن است همانطور که می دانید تعمیر تلویزیون های قدیمی نسبت به مدل های امروزی کاری پیچیده بوده و نیاز به تخصص و مهارت زیادی دارد. از مشکلات متداول این تجهیزات می توان به خرابی و پرش تصویر، عدم پخش صدا، پیکسل سوختگی و خرابی بک لایت (نور زمینه) اشاره نمود. در بخش بعدی مشکلات احتمالی مربوط به تصویر تلویزیون های قدیمی معرفی و بررسی می شوند

خرابی های رایج تصویر

جالب است بدانید بیشترین میزان مراجعه برای تعمیر تلویزیون های قدیمی مربوط به روشن نشدن، دیر بالا آمدن، پرش و قطع ناگهانی تصاویر است. قبل تماس با تعمیرکار لازم است مواردی مثل قسمت هوریزنتال، سیستم کنترل و پاورهای دستگاه مورد بررسی قرار گیرند.

این مطلب را از دست ندهید   آموزش تعمیر سینما خانگی سامسونگ

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم آشکارترین مشکل تلویزیون های قدیمی دیر یا بد روشن شدن آن هاست روزهای اول ممکن است بعد از روشن کردن تلویزیون تصویر تا مدتی بالا نیاید اما هر چقدر زمان می گذرد این فرایند طولانی تر شده تا جایی که دیگر با روشن شدن دکمه ی پاور دستگاه (چراغ سبز رنگ) تصویر ظاهر نمی شود در این شرایط لازم است دستگاه توسط متخصص عیب یابی شود.

اغلب این مشکل مربوط به خرابی خازن الکترولیت تلویزیون می شود در واقع خازن ماهیت شیمیایی داشته که پس از مدتی تغییر حالت داده، عملکرد این قطعه را تحت تاثیر قرار می دهد در بیشتر موارد به مرور زمان ظرفیت این قطعه کاهش پیدا کرده که با قرار گرفتن در معرض گرما این مشکل برطرف خواهد شد در ادامه اجزا و قطعات مهم و کاربردی تلویزیون های قدیمی معرفی شده تا بتوان عیوب متداول را شناسایی و در اسرع وقت نسبت به رفع آن ها اقدام کرد.

اجزای تلویزیون های قدیمی

Ptc

مشکل در این قطعه به خصوص هنگام روشن کردن تلویزیون، باعث سوختگی فیوز می شود همچنین دلیل اصلی سوختن یا آسیب فیوز پاور، خرابی آی سی های تلویزیون به خصوص str  و ptc می باشد.

علت خرابی ترانزیستورهای هوریزنتال چیست؟

دلیل اصلی بروز این مشکل، از کار افتادن ترانس هایولتاژ، سرد شدن مدار هوریزنتال و درایو چوک می باشد.

خرابی چراغ پاور

به طور کلی این بخش از تلویزیون اهمیت بالایی داشته، به نوعی شروع کننده ی فعالیت های دستگاه به شمار می رود عملکرد صحیح آن نشانه ی سلامت تلویزیون و بروز هرگونه مشکل در این بخش، نشانگر خرابی سیستم کنترل دستگاه است.

این مطلب را از دست ندهید   تعمیر تلویزیون سامسونگ 26D400

آی سی ptc در تلویزیون های قدیمی چه کاربردی دارد؟

نوعی مقاومت متغیر است که قبل از گرم شدن کامل اجزای تلویزیون جریان زیادی از آن می گذرد اما به مرور این جریان کاهش یافته تا جایی که پس از مدتی میزان کل جریان عبوری به صفر می رسد.

این قطعه به دو روش می تواند عملکرد قطعات دیگر را تحت تاثیر قرار دهد:

اول اینکه با خرابی و قطع و وصل شدن های مکرر، عملکرد مدار دگوسینگ را تحت شعاع قرار دهد.

مورد دوم زمانی است که جریان عبوری از این مقاومت تغییر نکرده که باعث سوختگی کامل فیوز پاور می شود.

خطوط نورانی روی تصویر به چه دلیل تشکیل می شوند؟

در صورت خرابی بخش ورتیکال تصویر به طور کامل باز نشده، همان حالت افقی باقی می ماند این عامل باعث بروز خطوط روشن در بالای تصویر همچنین کاهش اندازه ی آن ها می شود.

در انتها فهرستی از عیوب متداول تلویزیون های قدیمی در اختیار کاربران قرار گرفته تا آشنایی بیشتری با اجزا و قطعات پیدا کرده، در اسرع وقت بتوانند آن ها را رفع نمایند.

  • فیوز اصلی دچار سوختگی مکرر می شود؛
  • صدا پخش می شود اما تصویر ندارد؛
  • تصویر مطلوب بوده اما صدا کامل پخش نمی شود؛
  • بروز خطوط رنگی (زرد، ارغوانی، آبی و…) به طور متناوب در بالای صفحه؛

شایان ذکر است هنگام تشخیص این مشکلات سریعا با متخصص تعمیر تلویزیون تماس گرفته شود.

3/5 (2 نقد و بررسی)

1 دیدگاه دربارهٔ «تعمیر تلویزیون های قدیمی»

  1. مهرداد09137268565

    سلا دلیل اون عیبی که دربالا ذکرشده چیه توی تلوزینهای قدیمی سامسونگ؟بروزخطوط رنگی زردوآبی وقرمز ویک خط سفیدبالا اونها تلویزیون عیب های ولتاژ داشت برطرف کردم ولی الان این خطهای افقی اومدند….میشه ازقسمت ورتیکال باشند؟؟؟متشکرم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =