نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نحوه عملکرد پنل TN در تلویزیون چگونه است؟

هنگام خرید مانیتور یا تلویزیون هوشمند (اسمارت تی وی) علاوه بر توجه به مشخصات فنی باید نوع پنل به کار رفته در صفحه نمایش آن هم در نظر گرفته شود چون نوع پنل کیفیت و رزولوشن تصاویر نمایشگر را تعیین میکند به طور کلی در طراحی و ساخت صفحه نمایشگرهای LCD و LED سه نوع پنل به کار رفته که عبارتند از: TN، IPS و VA که هرکدام مزایا و معایب خود را داشته، برای منظور خاصی در محصولات الکترونیکی استفاده میشوند در ادامه به نحوه ی عملکرد پنل TN، کاربرد و مزایا/ معایب آن پرداخته میشود همراه ما باشید.

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم انتخاب پنل مهم است زیرا تعیین میکند آیا مانیتور مورد نظر برای عکاسی و کارهای گرافیکی مناسب است؟ قبل خرید تلویزیون یا مانیتور لازم است اطلاعاتی درباره ی صفحه نمایشگرهای ذکر شده همچنین مقایسه و تفاوتشان نکاتی بدانید.

انواع پنل های مانیتور

TN چیست؟

قدیمی ترین ومتداول ترین نوع پنل و مخفف عبارت Twisted Nematic ( پنل حاوی بلور مایع) است مزیت اصلی آن کوتاهی زمان پاسخ بوده که این پنل را برای گیمینگ بسیار مناسب کرده همچنین به دلیل وجود چراغ های LED تصاویر دریافتی توسط TN از کیفیت و وضوح بالایی برخوردار هستند از مهم ترین فاکتورها که سبب محبوبیت این پنل میان کاربران شده، قیمت ارزان و رفرش ریت بالای آن است به طور کلی برای گیمینگ سه بعدی پنل TN گزینه ی مناسبی است.

نحوه عملکرد پنل بلور مایع (TN )

همانطور که ابتدای مقاله اشاره کردیم پنل TN از قدیمی ترین فناوری های LCD بوده که در آن مولکول های رشته ای به یکدیگر تابیده، در صورتی که میدان الکتریکی وجود نداشته باشد به طور مارپیچ آرایش گرفته، نور تابیده شده به اندازه ی 90 درجه چرخیده می شود جالب است بدانید زمانی که ولتاژی به کریستال های مایع اعمال نمی شود، آن ها در حالت خاموش یا اصطلاحا OFF قرار گرفته، بعد از اعمال ولتاژ این کریستال ها دست نخورده باقی مانده و مانع عبور نور می شوند.

این مطلب را از دست ندهید   نحوه تمیز کردن تلویزیون

فناوری های TN،IPS و VA در صفحه نمایش های ال سی دی استفاده شده، اصلی ترین تفاوت آنها نحوه ی چیدمان مولکول ها و تغییرات صورت گرفته زمان اعمال ولتاژ است لازم به ذکر است تمامی صفحه نمایشگرهای lcd برای فعالیت نیاز به تغییر چیدمان مولکولی داشته، نحوه ی این چیدمان تاثیر زیادی روی کیفیت، وضوح و زمان پاسخگویی میگذارد.

ویژگی های پنل TN

از مهمترین ویژگی های این پنل نرخ بروزرسانی یا اصطلاحا Refresh Rate بوده، در این نوع از صفحه نمایشگرها این نرخ به بالای 60 هرتز رسیده، باعث روان دیده شدن تصاویر مخصوصا هنگام بازی با کنسول می شود به طور کلی در مانیتورهای مخصوص بازی یا لپ تاپ های گیمینگ بهتر است از صفحه نمایش TN استفاده کنید.

زمان پاسخگویی کمتر نسبت به پنل های مشابه از دیگر ویژگی های این صفحه بوده که آن را برای انجام کارهای سه بعدی و بازی های رایانه ای (گیمینگ) مناسب کرده همچنین از نقاط ضعف این نمایشگر میتوان به تغییر رنگ پیکسل ها و زاویه ی دید محدود اشاره کرد به طور کلی اگر صفحه نمایشگر TN و IPS  کنار هم قرار گیرند میتوان رنگ های پنل TN کمی مرده بدانیم از طرف دیگر اگر به طور مستقیم به این صفحه نمایشگر نگاه کنیم، رنگ ها شفاف و با عملکرد عالی دیده شده، اما در حالت افقی یا عمودی، پیکسل ها تغییر رنگ خواهند داد.

مزایا/ معایب صفحه نمایشگرهای TN

  • نقاط قوت
  • زمان پاسخگویی سریع؛
  • برای انجام بازی های ویدئویی مناسب هستند؛
  • مقرون به صرفه؛
نقاط ضعف
  • دقت پایین رنگ؛
  • زاویه ی دید و روشنایی نامطلوب؛
  • حساس در برابر ضربه و فشار؛
  • در بازتولید رنگ ضعیف عمل میکند؛
این مطلب را از دست ندهید   7 نکته قبل از خرید تلویزیون samsung هوشمند

در انتخاب مانیتور و تلویزیون هوشمند توجه به مشخصات فنی و نوع پنل بسیار مهم و حائز اهمیت است به طور کلی در طراحی و تولید صفحه نمایشگرهای ال سی دی از سه فناوری استفاده شده که هرکدام مزایا و معایبی دارند صفحه نمایشگر TN از قدیمی ترین و رایج ترین پنل ها محسوب شده، به دلیل قیمت ارزان بین سازندگان و تولید کنندگان محصولات الکترونیکی محبوبیت بالایی دارند. برای اطلاعات بیشتر همراه ما باشید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 6 =