نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آشنایی با فناوری free sync در تلویزیون

گاهی اوقات زمانی که مشغول بازی هستید ناگهان تصویر تلویزیون شما به هم ریخته و کیفیت لازم را از دست می دهد متخصصان به این پدیده screen tearing (به هم خوردگی تصاویر) می گویند و دلیل اصلی آن عدم تطابق فریم ریت گیم مربوطه با رفرش ریت تلویزیون شماست همانطور که می دانید سرعت عمل و تاخیر ورودی پایین از مولفه های مهم انجام بازی (گیم) بوده، هر گونه مشکل در این حوزه به ضرر بازیکنان (گیمر) تمام می شود.

بنابراین در این مقاله قصد داریم فناوری free sync  را معرفی کرده، با ویژگی های این تکنولوژی در تلویزیون و کنسول های بازی بیشتر آشنا شویم. همراه ما باشید.

free sync چیست؟

یک فناوری جدید برای هماهنگ سازی میزان رفرش ریت با فریم ریت کارت گرافیکی تلویزیون است که در نمایشگرهای کریستال مایع (LCD) کاربرد دارد وظیفه ی این تکنولوژی جلوگیری از پارگی و به هم خوردگی تصاویر هنگام نمایش است. جالب است بدانید free sync اولین بار در سال 2014 معرفی و به بازار عرضه شد.

عملکرد تکنولوژی free sync چگونه است؟

نمایشگرهای مجهز به این فناوری (free sync) از رفرش ریت پویایی برخوردار بوده، به عنوان دستگاه هایی با نرخ تجدید متغیر (VRR) شناخته می شوند همچنین با استفاده از این تکنولوژی هوشمند می توانید رفرش ریت بازی مورد نظرتان را با فریم ریت کارت گرافیک تلویزیون هوشمندتان مطابقت دهید.

جالب است بدانید free sync می تواند به ماکزیمم نرخ رفرش ریت تلویزیون رسیده، حتی از آن هم بیشتر شود که در این صورت پدیده ی به هم خوردگی تصاویر در مانیتور اتفاق می افتد به طور کلی نمایشگر تلویزیون تنها تصاویری را نشان می دهد که رفرش ریت آن ها با فریم ریت کارت گرافیکی تطابق داشته باشد البته شایان ذکر است تمام نسخه های free sync می توانند از طریق کابل چند رسانه ای یا (HDMI) کارایی و عملکرد خود را نشان دهند.

این مطلب را از دست ندهید   تلویزیون سامسونگ NU790050

باید بدانید نرخ رفرش ریت در بیشتر نمایشگرها 60 هرتز در ثانیه بوده اما امروزه می توان نمایشگرهایی یافت که رفرش ریت آن ها 75، 120، 144 یا حتی بیشتر باشد بنابراین هنگام انجام بازی های پیشرفته (دارای گرافیک بالا) ممکن است به هم خوردگی تصاویر یا  screen tearing اتفاق افتد.

در چنین شرایطی استفاده از تکنولوژی مذکور مقیاس رفرش ریت را بالا برده تا منطبق بر فریم ریت کارت گرافیکی تلویزیون شود.

 عملکرد فناوری free sync در تلویزیون

برای استفاده از این فناوری لازم است حتما کارت گرافیک ADM یا APU داشته باشید همچنین به مانیتورهایی با قابلیت منطبق بر VESA’s Adaptive-Sync نیاز دارید جالب است بدانید ADM پشتیبانی خود از تکنولوژی free sync را از سال 2015 شروع کرد در حالی که این فناوری کار خود را از سال 2018 در تلویزیون ها آغاز نمود.

همانطور که اشاره کردیم فناوری free sync نرخ رفرش ریت را تغییر داده تا منطبق بر فریم ریت تلویزیون شود که این کار باعث جلوگیری از پارگی یا بهم خوردگی تصاویر هنگام نمایش می شود.

شایان ذکر است شرکت های ال جی و سونی تکنولوژی مذکور را از سال 2019 به مدل های خود اضافه کردند در حالی که شرکت سامسونگ از سال 2018 برای طراحی و ساخت نمایشگرهای خود از این فناوری استفاده می کند.

سخن پایانی

free sync فناوری هوشمند است که به تطبیق نرخ رفرش ریت بازی های رایانه ای با فریم ریت کارت گرافیکی تلویزیون بشیار کمک بسیاری می کند برای استفاده از ایسن فناوری لازم است کارت گرافیکی ADM یا APU داشته باشید و نمایشگر تلویزیون شما ویژگی و قابلیت های خاصی داشته باشد.

این مطلب را از دست ندهید   عدم اتصال تلویزیون به وای فای

جالب است بدانید این فناوری کار خود را از سال 2014 به وسیله ی ADM آغاز کرده و برای طراحی و ساخت تلویزیون های تولیدی شرکت های سامسونگ، ال جی و سونی از این فناوری هوشمند اشتفاده شده است.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =