نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

دلیل اصلی خرابی بک لایت چیست؟

رکن اصلی تعمیر تلویزیون تشخیص علت خرابی و سعی در برطرف کردن آن است به طور کلی یک تعمیر کار باید ابتدا قطعه ی معیوب را شناسایی، سپس برای رفع آن اقدام نماید درغیر اینصورت قطعه ی تعویضی دوباره خراب خواهد شد همچنین ایراد ظاهری خرابی بک لایت منجر به قطع تصویر یا سیاه شدن صفحه نمایشگر تلویزیون می شود. در ادامه به دلایل سوختن بک لایت و راهکارهای رفع این مشکل می پردازیم. درتلویزیون های هوشمند پنل صفحه نمایش، تصویر را در قالب نورهای رنگی قابل مشاهده کرده اما این تصویر به تنهایی قابل رویت نبوده و به نور سفید پیش زمینه نیاز دارد که توسط بک لایت(back light) تامین میگردد.

درحقیقت نور زمینه یا بک لایت باعث دیده شدن تصویر در صفحه نمایشگر شده که در تلویزیون های lcd این نور توسط لامپ های فلوئورسنت و در تلویزیون های led(اولد) توسط لامپ های ال ای دی تامین می شود این قسمت به دلیل توان مصرفی و روشنی بیش از اندازه ی لامپ های فلوئورسنت به فضای زیادی احتیاج داشته به همین دلیل طراحان به جای استفاده از این لامپ ها از لامپ های ال ای دی استفاده می کنند. مزایای استفاده از لامپ های ال ای دی عبارتند از: تولید روشنایی بیشتر، کاهش مصرف برق همچنین از تنوع بالاتری نسبت به لامپ های فلوئورسنت برخوردارند.

 به طور کلی خرابی لامپ های تلویزیون که منجر به خرابی بک لایت می شود دردو حالت اتفاق می افتد حالت اول زمانی است که لامپ خراب خاموش شده ولی بقیه ی لامپ ها روشن و به کارشان ادامه میدهند در این حالت تصویر تلویزیون به طور کامل قطع نشده فقط  نقطه ی لامپ خراب سیاه می شود درحالت دوم با خراب شدن یک لامپ جریان کل مدار قطع و تولید نور بک لایت متوقف میشود اما سایر بخش ها مثل تولید صدا یا کنترل تلویزیون به درستی عمل می کنند به همین دلیل است که گاهی اوقات تصویر تلویزیون قطع ولی صدا پخش می شود. بسیاری از تعمیرکاران تلویزیون هنگام خرابی بک لایت پیشنهاد تعویض کل قطعه حتی پنل تلویزیون را می دهند اما دربسیاری موارد این کار هزینه ی زیادی در برداشته فایده ی چندانی ندارد.

این مطلب را از دست ندهید   تفاوت کابل hdmi

نور بک لایت در تلویزیون های مختلف توسط لامپ های متفاوتی تولید، تصویر را قابل مشاهده می کند. مثال ساده برای توضیح این بخش عکس های رادیولوژی هستند که پزشکان آن ها را مقابل نور سفید قرار داده تا اجزای آن به راحتی دیده شود.

نحوه عملکرد بک لایت در تلویزیون های ال سی دی

نور زمینه در تلویزیون های ال سی دی توسط لامپ های فلوئورسنت تولید، ضخامت آن ها  اندازه ی یک مداد و طول آن ها اندازه ی یک اینچ تلویززیون است لامپ های فلوئورسنت معمولا درسایزهای مختلف به تعداد 12 تا 24 عدد پشت نمایشگر تلویزیون قرار گرفته و توسط برد بک لایت (شامل چوک های افزاینده ی ولتاژ همچنین مدارهای محافظت و کنترل) تغذیه می شوند.

لامپ های فلوئورسنت توان تلفاتی بالایی داشته یعنی انرژی زیادی مصرف می کنند که بیشتر آن تلف و به گرما تبدیل می شود به همین دلیل نسبت به سایر قطعات استهلاک بیشتری دارند.

عوارض خرابی بک لایت تلویزیون

  • قطع ناگهانی تصویر درصورتی که صدا هنوز پخش می شود؛
  • بعضی اوقات هنگام روشن کردن تلویزیون لوگوی شرکت ظاهر سپس ناگهان تصویر قطع می شود؛
  • بخشی از تصویر سیاه می شود؛
  • قطع/ وصل شدن تصویر همچنین چشمک زدن آن؛
  • نقاط تاریک/ نورانی در تصویر ایجاد می شود؛
  • نحوه ی عملکرد بک لایت در تلویزیون های ال ای دی

یکی ازخرابی های رایج تلویزیون های ال سی دی(lcd) خرابی لامپ های فلوئورسنت به دلیل توان تلفاتی بالا است که طراحان برای حل این مشکل اقدام به تولید تلویزیونهای ال ای دی(led) کردند دراین دستگاه به جای لامپ های فلوئورسنت ازلامپ های ال ای دی که روشنایی بیشتری ایجاد کرده همچنین برق مصرفی را کاهش می دهد، استفاده شده، به این ترتیب نسل جدیدی از تلویزیونهای ال سی دی به نام led به بازار عرضه شد.

این مطلب را از دست ندهید   تعمیر lcd سامسونگ

درمطلب حاضر نحوه ی عملکرد بک لایت درتلویزیون های مختلف بررسی، دلایل خرابی و راه های رفع مشکل بیان شد. امید است این مقاله پاسخی مناسب به سوالات کاربران درباره ی مشکلات تلویزیون داشته باشد. همراه ما باشید

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 20 =