نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

فناوری کوانتوم دات در تلویزیون چیست؟

کریستال های نیمه رسانا که رفتار کوانتومی از خود بروز می دهند را نقاط کوانتومی (کوانتوم دات) گویند این نقاط در صنایع مختلف از جمله ساخت ترانزیستور های لوازم دیجیتال، سلول های خورشیدی، دیودهای لیزری و پنل های LED کاربرد فراوانی دارند.

Quantom Dots (QD) در واقع نانو کریستال هایی هستند که طول موج مشخصی را دریافت کرده، به نوع دیگری تبدیل می کنند. این فناوری در سال 1982 برای اولین بار در آزمایشگاه بل طراحی شد و عملکردی شبیه OLED دارد.

نحوه عملکرد نقاط کوانتومی (کوانتوم دات)

این نقاط در واقع نانو ذرات نیمه رسانا هستند که یک رنگ خاص (بعد روشن شدن نور) تولید می کنند درخشش رنگ تولیدی به اندازه ی این ذرات بستگی داشته، با استفاده از آنها الکترون می تواند انرژی لازم را از اتم دریافت کند.

جالب است بدانید بیشتر مواد نیمه رسانا (نیمه هادی) مثل سلنید کادمیوم، سولفید کادمیم یا آرسنید را می توان به جای Quantom Dots استفاده نمود همچنین استفاده از نقاط کوانتومی در سلول های خورشیدی می تواند میزان بهره وری آنها در تولید برق را افزایش دهد.

کاربرد کوانتوم دات در تلویزیون

کوانتوم دات (Quantom Dots) صفحات نانو کریستالی هستند که می توانند روی لایه ای از نور پس زمینه قرار گرفته و رنگ آبی تولید شده توسط این لایه را (با استفاده از پدیده ی شکست نور) به نور سفید تبدیل کنند این فرایند باعث افزایش کیفیت و وضوح تصاویر شده، تلویزیون های LED با استفاده از این تکنولوژی به تلویزیون های پلاسما و OLED نزدیک شده، حتی بهتر از آنها عمل می کند.

این مطلب را از دست ندهید   تفاوت تلویزیون صفحه تخت و منحنی

قابلیت  تلویزیون های ال ای دی (LED)

همانطور که در مقالات پیشین اشاره کردیم، تلویزیون های ال ای دی در واقع همان ال سی دی بوده که نور پس زمینه ی آنها از طریق لامپ های LED تولید می شود. نمایشگرهای ال سی دی برای نورپردازی از تیوب فلوئورسنت استفاده می کردند که نور با استفاده از این ویژگی نور سفید تولید می شد در حالی که تلویزیون های LED همین فرایند را با استفاده از نور پس زمینه ی LED انجام داده که مصرف انرژی را به طور قابل توجهی کاهش می دهد از طرفی با ظهور فناوری کوانتوم دات بسیاری از مشکلات رایج صفحات LED بر طرف شده، کارایی این نمایشگرها افزایش یافته است.

نحوه عملکرد نقاط کوانتومی در تلویزیون چگونه است؟

عملکرد آن کاملا شبیه OLED (اولد) بوده، به این صورت که سیگنال های الکتریکی را دریافت کرده و از خود نور تولید می کند که میزان این نور به اندازه ی این نقاط بستگی دارد به عبارت دیگر هرچه اندازه نقاط کوانتومی بزرگتر باشد، رنگ را با طول موج کمتری ساطع می کند مثال بارز آن ترکیب سلنید کادمیوم است که به عنوان یک ماده ی نیمه رسانا شناخته می شود اگر قطر نقاط کوانتومی این ماده ی نیمه هادی 5 نانومتر باشد، نور قرمز با طول موج 700 نانومتر ساطع می شود.

مزایا و معایب Quantom Dots (QD)

مزایا

مهم ترین ویژگی کنترل دقیق رنگ هاست. نمایشگرهای قدیمی (CRT) برای تولید رنگ از فسفر استفاده می کردند که طولی موجی حدود 50 نانومتر ساطع می کرد در حالی که با ظهور فناوری کوانتوم دات (Quantom Dots) این میزان به حداقل کاهش یافت.

این مطلب را از دست ندهید   تقویت آنتن تلویزیون

معایب

برای تحریک شدن به زمان بندی دقیق نیاز دارند. از طرفی چشم انسان به نور سبز حساس تر از نور آبی است لذا سازندگان تلویزیون های LED باید بیشتر انرژی و زمان خود را صرف تولید نور سبز با کیفیت بیشتر کنند.

نام های مختلف نقاط کوانتومی (Quantom Dots)

شرکت های سازنده ی تلویزیون فناوری کوانتوم دات را با نام های مختلفی می شناسند از رایج ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

کمپانی سامسونگ این فناوری را با نام نانو کریستال های نیمه هادی میشناسد در حالی که سونی از آن تحت عنوان تلویزیون تریلومینوس جدید یاد می کند.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 20 =