نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

مقایسه ی نمایشگرهای LED و LCD

LCD مخفف Liquid Crystal Display ، به معنای صفحه نمایشی با محلول کریستال مایع است. کشف کریستال های مایع در سال 1888 میلادی توسط گیاه شناس استرالیایی به نام فردریک راینایزر صورت گرفت. کریستال های مایع می توانند هردو حالت مایع و جامد را داشته باشند. این عامل سبب عدم کارکرد درست لپ تاپ در محیط های خیلی گرم/سرد است. امروزه نمایشگرهای LCD/LED کاربرد فراوانی در ساختار کامپیوتر و لپ تاپ دارند. در این تکنولوژی، پیکسل ها به طور همزمان از کناره های قاب تلویزیون، اقدام به پخش نور نموده، چون روشنایی تنها از یک جهت ساطع می شود، یکنواختی رنگ در این مدل دیده  نمی شود.

مشخصات تلویزیون های LCD

  • کنتراست و کیفیت بالای تصویر

نور موجود در ال سی دی ها با گذشتن از کریستال مایع و فیلتر رنگ، تغییر وضعیت داده،به چشم ما می رسد. مشکل اصلی این نمایشگرها نمایش رنگ مشکی بوده، وقتی یک سلول می خواهد رنگ مشکی تولید کند، باید جلوی عبور نور گرفته شده تا این رنگ منتشر شود. اما چون نور پس زمینه همیشه وجود داشته، این رنگ کامل و عمیق مشاهده  نمی شود.

  • روشنایی تصویر نسبت به صفحه نمایش های قدیمی بیشتر است

در نمایشگرهای ال سی دی برای ایجاد نور از یک منبع جداگانه استفاده شده،که می توان به سادگی با توجه به محیط، کم/زیاد شود. اما پلاسما ، هر سلول نور مورد نیازش را خود تولید می کند که  باعث مشاهده ی سخت  تصاویر در محیط های پرنور و فضای آزادشده، به همین دلیل برای پخش تصاویر تبلیغاتی درمحیط های پر نور، از صفحه نمایشگرهای ال سی دی استفاده می شود.

این مطلب را از دست ندهید   منوی مخفی تلویزیون سامسونگ

  • پخش تصاویر با حرکت سریع

صفحه های ال سی دی در پخش تصاویردارای صحنه های حرکت سریع، مشکل داشته، نمی تواند واکنش مناسب و به موقع ارائه دهد. البته در مدل های جدید این مشکل تا حدودی رفع شده است.

  • اندازه

اندازه تلویزیون های lcd بین 32- 50 اینچ ،کمترین ضخامت آن ها 8 سانتی متر است.

  • طول عمر

طول عمر تلویزیون های LCD در صورت استفاده ی مکرر، 7-8 سال بوده، عمر مفید آن ها ، با کاهش میزان نور پس زمینه، کم می شود.

  • یکنواختی تصویر

چون پیکسل ها به طور همزمان نور تولید می کنند همین عامل یکنواختی تصویر را کاهش داده، تصویر در روز بهتر دیده می شود.

LED چیست؟

تلویزیون های LED نسل بعد از LCD ها بوده،تکنیک تابش نور در آن هامتفاوت است. مهمترین تفاوت صفحه نمایش LED با LCD  که موجب تفاوت اساسی در کیفیت تصویرشده اینکه در تلویزیون های LED برای روشن کردن صفحه نمایش از دیودهای ساطع کننده نور (LED) در قسمت پشتی همچنین  دورتادوردستگاه، استفاده شده، سبب طبیعی تر شدن تصاویر و کنتراست بالای آن ها می شود. به طور کلی  تلویزیون های LED  همان  LCD قدیمی بوده فقط از  لامپ های LED برای نور پشت زمینه آن ها استفاده شده است.

ویژگی های تلویزیون های LED

  • کنتراست و کیفیت تصاویر تیره

اولین تفاوت صفحه نمایش LED با LCD مربوط به کنتراست و کیفیت بالای تصویر شده، عمده ترین مشکل آن ها چرخش کریستال برای سد راه نور است. با ممانعت از تابش نور، کنتراست تصویر کاهش یافته، جزئیات از بین می رود. اما  تلویزیون های LED به وسیله ی  قابلیت تیرگی موضعی، میزان نور صفحه را کم در نتیجه  مشکل برطرف می شود. در حقیقت LED ها تصاویر تیره ی بهتری به مخاطب نشان می دهند.

این مطلب را از دست ندهید   انواع برد تلویزیون

  • درجه دقت رنگ

نمایشگر های LED با بهره گیری از فناوری نورهای رنگی ( RGB ) می توانند از طریق تنظیم نوری که از پشت صفحه نمایش می تابد، رنگ های حقیقی تصویر را به نمایش دراورند. در این فناوری که نوعی روش تشریح رنگ است و در بسیاری از نمایشگرها مورد استفاده قرار می گیرد، با مخلوط کردن درصدی از رنگ های قرمز، سبز و آبی، رنگ مورد نظر به دست می اید.

  • اندازه

اندازه ی تلویزیون های تولیدی بزرگتر همچنین نسبت به LCD ها طراحی ظریف تری دارند.

  • طول عمر

دیودهای به کار رفته در صفحه های LED از جنس نوری بوده، طول عمر تلویزیون های دارای این قابلیت نسبت به مدل های قدیمی افزایش می یابد. البته هنوز آمار دقیقی در خصوص طول عمر این نمایشگر ها در دست نیست.

  • میزان مصرف انرژی

نمایشگرهای LED در مقایسه با LCD  ها میزان مصرف انرژی کمتری داشته، می توانند 40 درصد میزان انرژی مصرفی را کاهش دهند.

  • مزایای زیست محیطی

اخرین تفاوت صفحه نمایش LED با LCD درمصرف کم انرژی توسط تلویزیون های LED بوده، میزان تولید گرما کاهش را کاهش داده، سبب آلودگی کمتر هوا می شود. علاوه بر این شرکت های سازنده ی تلویزیون های هوشمند ادعا می کنند دستگاه های تولیدی آن ها جیوه نداشته، این عامل باعث آسیب کمتر به محیط زیست می شود.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =