نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آشنایی با فناوری QLED و نحوه‌ی عملکرد این نمایشگر در محصولات سامسونگ

اگر قصد خرید تلویزیون داشته، درانتخاب آن دچار مشکل هستید این مطلب می‌تواند به شما کمک کند. در سالهای اخیر شرکت سامسونگ در تولید محصولات خود از فناوری جدید QLED(کیولد) استفاده نموده، این عامل باعث جذب افراد برای خرید تلویزیون‌های این شرکت شده است. اما سوال اساسی اینکه این تکنولوژی چیست و آیا خرید محصولات دارای این ویژگی صرفه اقتصادی دارد؟

پیش‌تر درباره‌ی صفحه نمایشگرهای OLED (اولد) مطالبی در اختیار کاربران قرارگرفت. همانطور که می دانید، صفحه نمایشگرهای اولد ابتدا توسط اسمارت فون های سامسونگ وارد بازار شده، پس از مدتی پیشرفت زیادی داشته تا جایی که اکنون در ساخت تلویزیون‌های هوشمند شرکت‌های سامسونگ، ال جی و سونی رکن اصلی به حساب می‌آید. اما با ظهور تکنولوژی Quantum Dot LED(QLED) که توسط دیودهای ساطع نور تولید، با نام تجاری دیودهای ساطع نور نقطه کوانتوم بین شرکت‌ها شناخته می‌شود، توجه بسیاری از تولید کنندگان و مشتریان را جلب نموده اما آیا ویژگی‌های ذکر شده برای این تکنولوژی صحت دارد؟

عملکرد این نمایشگر در محصولات سامسونگ

شرکت سامسونگ برای استفاده از فناوری QLED چهارچوب طراحی خود را بر مبنای فناوری قدیم OLED (اولد) قرار داده، قابلیت‌های بیشتری به آن‌ها اضافه نموده که باعث جذابیت برای کاربران شده اما نکته‌ی مهم اینکه نقاط ضعف و قوت این فناوری جدید چیست و آیا به طور کلی مزیتی نسبت به مدل‌های قبلی دارد؟

ساختار صفحه نمایشگرهای QLED به گونه‌ای طراحی شده که هر پیکسل به طور جداگانه قادر به نور پردازی بوده، این ویژگی سبب افزایش/ کاهش نرخ فرکانس می‌شود در تمام نمایشگرهای قدیم نور پس زمینه تنها توسط رنگ سفید تولید شده، اما در تلویزیون‌های QLED سامسونگ با رنگ آبی جایگزین گشته، بر این اساس ساختار زیر پیکسل‌ها به دو بخش تقسیم شده، کنترل رنگ آبی به عهده‌ی لایه‌ی نور پردازی پس زمینه گذاشته شده و تنظیم رنگ‌های اصلی قرمز و سبز توسط پیکسل‌های لایه‌ی نقطه کوانتوم انجام می‌شود که باعث شفافیت تصویر خروجی شده، وضوح تصویر بالا می‌رود.

این مطلب را از دست ندهید   رزولوشن تلویزیون

آیا QLED همان LED است؟

به طور کلی پاسخ این سوال بله بوده، اما تفاوت ساختاری در فناوری صفحه نمایشگرهای جدید همچنین افزودن قابلیت‌های بیشتراختلاف زیادی میان صفحه نمایشگرهای QLED و LED ایجاد کرده برای درک نحوه‌ی عملکرد تکنولوژی QLED لازم است ابتدا اطلاعاتی در باره‌ی نمایشگرهای LED و OLED داشته، می‌توانید به مقالات صفحه نمایشگرهای اولد و تفاوت آن با صفحه نمایشگر LED مراجعه کنید.

رکن اصلی رنگ‌های استفاده شده در محصولات دیجیتال سه رنگ اصلی آبی، قرمز و سبز بوده، رنگ‌های تولیدی بر پایه‌ی ترکیب این سه رنگ ایجاد می‌شود. به عبارت ساده‌تر اگر در حال تماشای رنگ بنفش از صفحه نمایش تلویزیونتان هستید این رنگ از ترکیب مقداری رنگ آبی و قرمز ایجاد شده

در حالت کلی یک پنل ال ای دی از میلیون‌ها دیود ساطع نور تشکیل، در کنار هم تصاویر خروجی را تولید می‌کنند. البته ممکن است سه دیود مسئولیت تولید رنگ چند پیکسل را بر عهده داشته، تنها یک پیکسل برای تولید بخشی از تصویر مورد نیاز است. پنل دیودهای ال ای دی پشت شیشه یا نمایشگر قرار گرفته سبب تولید تصویر شده و اساس عملکرد نمایشگرهای LED را می‌سازد. دیودها در حقیقت منبع تولید نور تلویزیون و صفحه نمایشگرهای گوناگون بوده، به عنوان نورپس زمینه (Backlight) شناخته می‌شوند.

QLED چگونه کار می‌کند؟

تکنولوژی کوانتوم دات (Quantum Dot) در تلویزیون‌ها توسط یک لایه یا فیلم از نقطه‌های کوانتومی روی نور پس زمینه کار کرده، لایه‌ی مذکور معمولاً از ذرات بسیار ریزی تشکیل شده، هر کدام از ذرات به طور جداگانه نور تولید، پخش می‌کنند. ابعاد ذرات نقطه کوانتوم اساس طول موج پخش شده‌ی آن‌ها را تشکیل داده، رنگ‌های مختلف ایجاد می‌شود.

این مطلب را از دست ندهید   تعمیر پنل تلویزوین سامسونگ

مزایا/ معایب نمایشگرهای QLED

مزایا

پیکسل‌ها به راحتی نمی‌سوزند؛

در سایزهای بزرگ ارائه می‌گردد؛

وضوح تصویر؛

کیفیت خوبی در نورپردازی دارد؛

معایب

نسبتاً ضخیم؛

زمان پاسخ دهی کند است؛

وجود مشکل در نمایش رنگ‌های تیره؛

در این مقاله نحوه‌ی عملکرد صفحه نمایشگرهای QLED مورد بررسی قرار گرفته، نکاتی درباره‌ی مزایا و معایب این نمایشگرها در اختیار کاربران قرار گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارسناسان ما تماس بگیرید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + هفده =