نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نسبت کنتراست در تصویر چیست؟

به نسبت روشنایی درخشان ترین رنگ (سفید) به میزان تیرگی تاریک ترین رنگ (سیاه) که توسط صفحه نمایش تلویزیون تولید می شود نسبت کنتراست (contrast ratio) گفته می شود که هرچه این نسبت در تلویزیون بیشتر باشد، مطلوب تر است.

نسبت کنتراست چیست؟

همانطور که در ابتدا بیان کردیم نسبت بیشترین میزان روشنی رنگ سفید به کمترین میزان رنگ سیاه را نسبت کنتراست گفته، در لابراتواری کاملا تیره اندازه گیری می شود. به عبارت دیگر این نسبت زمانی اهمیت پیدا می کند که در اتاقی تاریک مشغول تماشای فیلم مورد علاقه تان هستید اما سوال اصلی این است که کنتراست تصویر چه اهمیتی دارد؟

جالب است بدانید نسبت کنتراست در تصاویر همیشه مهم تلقی شده، هنگام تماشای تصاویر در محلی روشن خیلی اهمیت نداشته اما برای مشاهده ی صحنه های تاریک کاربرد فراوانی دارد به طور کلی این نسبت برای گوشی های هوشمند حداقل 500 و برای صفحه نمایش تلویزیون باید بیشتر از 1500 باشد حتی در نمایشگرهای پلاسما این عدد می تواند به 4000 هم برسد امروزه برای دسترسی بهتر به این قابلیت تلویزیون های oled (اولد) وارد بازار شده، این دستگاه ها تصاویر را با عمق بهتری نشان می دهند.

رنگ مشکی در تلویزیون های اولد به خوبی نمایش داده می شوند که دلیل اصلی آن نبود نور پس زمینه است همچنین در این نمایشگر پیکسل ها خودشان به تولید نور پرداخته، هنگام خاموش شدن آن ها، صفحه تاریک می شود.

کنتراست بر کیفیت تصویر چه تاثیراتی می گذارد؟

این نسبت همیشه معیار خوبی برای کیفیت تصاویر به شمار رفته، به عبارت دیگر یک تصویر زمانی خوب به نظر می رسد که رنگ سیاه کاملا تیره و رنگ سفید کاملا روشن نمایش پیدا کند و کنتراست بالاتر به معنی نمایش رنگ مشکی عمیق تر است.

این مطلب را از دست ندهید   مشخصات تلویزیون UHD 4K Smart TV AU7000 سامسونگ

کنتراست واقعی چیست؟

کنتراست اصلی یا کنتراست واقعی (native contrast) میزان این ویژگی در پنل تلویزیون بدون انجام هیچ عمل یا طراحی خاص است یکی از مهم ترین ابزارها برای افزایش نسبت کنتراست تصاویر،  استفاده از قابلیت لوکال دایمینگ (local diming) است که در صورت استفاده از آن نسبت کنتراست دقیقا شبیه کنتراست اصلی عمل می کند.

کنتراست در تلویزیون های led (ال ای دی) چگونه تنظیم می شود؟

جالب است بدانید در تنظیمات تلویزیون های ال ای دی می توانید نسبت کنتراست را با توجه به نور محیط تغییر دهید البته برخی از این اقدامات سبب تغییرات دیگری در تصویر این نمایشگرها خواهند شد.

کنتراست (contrast): با فشردن این دکمه، میزان کنتراست تصویر شما تنظیم شده می توانید آن را روی حداکثر قرار دهید البته در برخی مواقع بعضی قابلیت های تصویر تحت تاثیر این تنظیمات قرار گرفته، جزئیات تصاویر از بین می روند.

لوکال دایمینگ ( local dimming): نور پس زمینه توسط این گزینه به حداقل رسیده، تصاویر با رنگ های عمیق تری نمایش داده می شوند البته بعضی اوقات (زمانی که تلویزیون ضعیف عمل می کند) قسمتی از تصویر یا کل آن کمرنگ می شود.

کنتراست دینامیک (dynamic contrast): در این روش برای افزایش کنتراست تصاویر به خصوص تصاویر سیاه از نرم افزار استفاده کرده که کاربرد چندانی نداشته و جزئیات را از تصاویر حذف می کند.

 موارد دیگر برای افزایش کنتراست تصاویر عبارتند از:

Full/limited RGB

استفاده از این قابلیت می تواند جزئیات بیشتری به تصاویر سیاه منتقل کرده در مقایسه با limited RGB تغییر محسوسی ایجاد نمی کند.

این مطلب را از دست ندهید   آموزش کانال یابی آنالوگ تلویزیون

Gamma

این گزینه عمق تصاویر را کنترل نکرده اما جزئیات مربوط به رنگ سیاه را تغییر می دهد به طور کلی اگر تصاویر سیاه با جزئیات نمایش داده نمی شوند می توانید تنظیمات گاما را تغییر دهید.

Highlight brightening

جزئیات تصاویر خیلی روشن را برجسته کرده، در محتوای HDR کاربرد دارد اما به طور کلی برای اکثر فیلم ها مفید نیست.

شایان ذکر است نسبت کنتراست معیار اصلی برای سنجش میزان وضوح و کیفیت تصاویر است که هنگام خرید باید به آن توجه شود اگر این عامل در انتخاب شما نقش تعیین کننده ای دارد می توانید از نمایشگرهای اولد (OLED) استفاده نمایید.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =