نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

نکاتی درباره ی تلویزیون های 4k

همواره کیفیت تصویر برای افراد از مولفه های مهم محسوب می شود. در واقع وضوح و رزولوشن تصاویر برای کاربران همیشه اولویت اول بوده است. خوشبختانه تلویزیون های امروزی (هوشمند) اغلب قابلیت های فراوانی داشته و نسبت به مدل های قدیمی پیشرفت زیادی داشته اند.

تلویزیون های هوشمند اغلب فناوری 4k ( UHD) را پشتیبانی می کنند اما سوال اصلی این است که چگونه بفهمیم نمایشگر مورد نظر ما قابلیت 4K دارد؟ در این مقاله سعی کرده ایم پاسخ مناسبی به این سوال بدهیم پس اگر قصد خرید تلویزیون 4K دارید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

همانطور که در مقالات قبل اشاره شد؛ پیکسل ها کوچکترین واحد تشکیل دهنده ی رنگ صفحه نمایش بوده و در کنار هم نمایش تصاویر را ممکن می سازند از طرفی مهم ترین چیزی که کیفیت های HD، SD و 4K را متمایز می کند، تعداد پیکسل های تشکیل دهنده (رزولوشن) است.

جالب است بدانید تلویزیون های  FULL HD از کنار هم قرار گرفتن 1920 پیکسل افقی و 1080 پیکسل عمودی تشکیل شده اند (به مقاله ی “کیفیت 4K با FULL HD چه تفاوتی دارد” مراجعه شود.) به همین دلیل به این نمایشگرها 1080 هم گفته می شود حال آنکه در فرمت 4K میزان پیکسل های تشکیل دهنده به طور قابل توجهی افزایش یافته، 3840 پیکسل افقی در کنار 2160 پیکسل عمودی یک صفحه نمایش UHD (4K) را تشکیل می دهند.

در کل کیفیت نمایشگرهای UHD (4K) 4 برابر نمایشگرهای FULL HD است.

فرمت 4K چگونه آزمایش می شود؟

در تلویزیون های UHD کیفیت 4K روی جعبه ی اصلی درج شده اما متاسفانه برخی شرکت های سازنده به خاطر بالا بردن نرخ فروش محصولات خود، فرمت مذکور را با نسخه ی واقعی منطبق نمی کنند. به عبارت دیگر هنگام خرید فروشنده دستگاه را به عنوان 4K به شما فروخته اما پس از مدتی (بعد انجام آزمایش) مشخص می شود کیفیت و وضوح تصاویر خیلی پایین تر از UHD (4K) است.

این مطلب را از دست ندهید   کاربرد زاویه دید در تلویزیون

در ادامه چند تکنیک برای آزمایش کیفیت 4K در اختیار شما قرار می گیرد تا به این وسیله از کیفیت نمایشگر خود مطمئن شوید.

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، راحت ترین روش تست کیفیت 4K خواندن عدد روی جعبه ی تلویزیون است اما متاسفانه این عدد همیشه درست نیست پس پیشنهاد می کنیم راه های دیگر را امتحان کنید.

برای مثال شما می توانید یک کاغذ A5 برداشته، وسط آن را به اندازه ی یک دایره ی کوچک (3 سانتی متری) سوراخ کنید سپس یک ویدئو با کیفیت UHD (4K) از اینترنت دانلود کرده، از طریق فلش آن را به تلویزیون هوشمند خود منتقل کنید.

 با گذاشتن کاغذ سوراخ شده روی تصویر می توانید تراکم پیکسلی را مشاهده کنید البته این کار سریع اتفاق نیفتاده و شما باید مدتی به صفحه نمایشگر خیره شوید.

برای تشخیص تفاوت فرمت های 4K و FULL HD، می توانید از تلویزیون 42 یا 50 اینچی خود به میزان 1 تا 1.5 متر فاصله گرفته و به تماشای فیلم یا سریال مورد نظرتان بنشینید در این حالت تفاوت ها به راحتی آشکار می شوند.

روش آخر استفاده از ذره بین و کاغذ سفید است که از این روش برای تشخیص کیفیت RGBW استفاده می شود.

در انتها پاسخ به این سوال که چگونه بفهمیم تلویزیون مورد نظر همان 4K است؟

معمولا پشت تلویزیون ها عددی به عنوان سریال نامبر کنار مدل دستگاه درج شده که با جستجوی این عدد در سایت اصلی شرکت سازنده ی تلویزیون، به راحتی می توانید از مشخصات دستگاه مورد نظر خود مطلع شوید.

این مطلب را از دست ندهید   خرابی بک لایت
0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × یک =