نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

کالیبره کردن تلویزیون چگونه صورت می گیرد؟

اصطلاح کالیبراسیون یا کالیبره کردن عموما به تنظیم تصویر تلویزیون گفته شده، در اسمارت تی وی ها کاربرد دارد این کار برای افزایش دقت، وضوح، کنتراست و ترکیب بندی مناسب تصاویر امری ضروری بوده، در صورت عدم انجام این کار ویدئوها، بازی ها و تصاویر با کیفیت نمایش داده نمی شوند.

متاسفانه برخی فروشندگان دستگاه های هوشمند هنگام فروش این تجهیزات کیفیت و روشنایی تصاویر را به نوعی تغییر می دهند که خریدار تصور می کند کیفیت آن ها فوق العاده است در حالی که با خرید و ورود تلویزیون به منزل، متوجه تفاوت اصلی می شوند دراین مطلب نحوه ی کالیبره کردن تلویزیون های هوشمند بدون نیاز به نرم افزار شرح داده می شود.

کالیبره کردن تلویزیون چیست؟

معمولا افراد برای خرید تلویزیون های FULL HD (4K) هزینه ی بالایی متحمل شده اما با این حال این وسایل نیاز به تنظیم روشنایی و کنتراست تصاویر داشته که کاری آسان و توسط خود کاربر بعد خرید انجام می شود. سوال اصلی این است که با  وجود پیشرفت فنی تلویزیون های با کیفیت بالا (FULL HD)، آیا انجام عمل کالیبراسیون لازم است؟ برای پاسخ به این سوال در بخش بعد همراه ما باشید.

در ابتدا لازم است با مفهوم کالیبره کردن آشنا شویم.

کالیبراسیون عملی است که طی آن تصویر دریافتی تا حد ممکن به منبع اصلی ( ارسال کننده) نزدیک می شود همانطور که اشاره شد انجام این کار اصلا سخت یا پیچیده نیست فقط کاربران هنگام خرید به دلیل کالیبره بودن تلویزیون های هوشمند تصور می کنند این کار ضرورت ندارد سوال بیشتر افراد این است که چرا اسمارت تی وی ها هنگام خرید کیفیت و وضوح کاملی ندارند؟

این مطلب را از دست ندهید   خرابی بک لایت تلویزیون

در پاسخ باید گفت اکثر کمپانی های سازنده ی تلویزیون های هوشمند برای افزایش جذابیت و فروش بالا تنظیمات کارخانه ی این تجهیزات الکترونیکی را به گونه ای تنظیم می کنند که برای مصرف کننده جذاب به نظر رسیده، برای خرید ترغیب شود در برخی از تلویزیون ها حالتی به نام دمو یا نمایشگاهی وجود دارد که به همین منظور طراحی و عرضه شده است.

جالب است بدانید روشن بودن حالت ذخیره انرژی (saving power) باعث کاهش نور صفحه شده، قابلیت های مخفی این دستگاه را به مرور از کار می اندازد همچنین در تلویزیون­های هوشمند تمام ویژگی ها مثل تاریکی خودکار (automatic dimming)، کاهش نویز تصاویر متحرک (motion blur reduction) در حالت پیش فرض یا اصطلاحا defult قرار داشته، به همین دلیل اسمارت تی وی ها در فروشگاه و هنگام خرید وضوح و کیفیت بالایی داشته اما در منازل تصاویر نمایشی چندان مطلوب به نظر نمی رسند.

چگونه تلویزیون خود را کالیبره کنیم؟

در این بخش گزینه های زیادی برای این کار یا ارتقاء سیستم شما ارائه شده، اگر علاقه مند به کالیبره کردن تلویزیون هوشمندتان هستید، ادامه ی مطلب را به دقت مطالعه کنید.

نکات مهم هنگام کالیبراسیون

حالت پیش فرض صفحه نمایش فیلم باشد؛

یکی از مهم ترین اقدامات محسوب شده، تلویزیون های هوشمند تنظیمات پیش فرض متفاوتی دارند اما اغلب قرارگیری در حالت فیلم برای عمل کالیبراسیون ایده آل است.

برای انجام بازی تنظیمات ویژه ای انتخاب شود؛

بک لایت میزان نور تصویر را مشخص کرده، هر چه این تنظیمات بالاتر باشد، روشنایی تصویر بیشتر است به طور کلی هرچه روشنایی مکان قرارگیری تلویزیون روشن تر، به تنظیمات بک لایت  بالاتری نیاز دارد نکته ی قابل ذکر این است که هرچه تنظیمات بک لایت کم و زیاد شود، کیفیت تصویر نمایشی خراب تر می شود پس بهتر است یک حالت پیش فرض انتخاب شود.

این مطلب را از دست ندهید   تعمیر اسپیکر تلویزیون سامسونگ
روشنایی (brightness)

با تنظیمات بک لایت متفاوت بوده، شدت روشنایی نقاط تاریک صفحه را مشخص می کند اگر خیلی زیاد باشد، نقاط سیاه را خاکستری نمایش داده و اگر خیلی کم باشد جزئیات تصویر به درستی نمایش داده نمی شوند.

  • کنتراست (contrast)
  • تیزی تصویر(sharpness)
  • رنگ (colour)

Colour tone ( colour temperature)  گرمی/ سردی تصاویر

وقتی رنگ آبی در تصویر زیاد باشد، هاله ای مایل به این رنگ درتمام تصاویر دیده شده که به آن تن سرد گفته می شود حال اگر این حالت برای رنگ قرمز پیش آید گوییم تن گرم درتصویر زیاد است توجه کنید در تلویزیون ها تن تصویر در حالت استاندارد (Natural  یا Standard) قرار داشته باشد.

سایر تنظیمات دستگاه هنگام کالیبره کردن عبارتند از:

درجه حرارت رنگ، full/ limited RGB (برای تنظیمات رنگ سیاه تصویر به کار می رود.)، کنتراست دینامیک (تقویت کننده ی کنتراست تصاویر است.)، تغییر میزان درخشش نور پس زمینه، حذف یا کاهش نویز (noise).

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 1 =