نشانی: خ آزادی، خ بهبودی، نرسیده به نصرت، ساختمان بنیامین، پلاک 145، طبقه 5، واحد 18

دفتر مرکزی: 66097851 مرکز تعمیرات: 66097859 شعبه شرق: 77978135 شعبه هفت تیر: 88836102 شعبه جنوب: 55300568 شعبه غرب: 44153186 شعبه شمال: 26721443 شعبه اسلامشهر و رباط کریم 56746602

آشنایی با پنل تلویزیون

فلت پنل یکی از کاربردی ترین اجزای تلویزیون به شمار رفته، عملکرد این دستگاه بدون فلت کاملا مختل میشود در واقع فلت نوعی مدار الکتریکی بوده که باعث ایجاد صفحه نمایشگر و مشاهده ی تصویر میشود معمولا یکی از گران ترین قطعات تلویزیون های هوشمند(اسمارت تی وی ها) پنل است که چیزی حدود 70 درصد کل قیمت تلویزیون محسوب شده، در صورت خرابی هزینه های زیادی را شامل میشود این قطعه بسیار حساس و انواع مختلفی دارد که عبارتند از: 1- IPS 2- VA . در ادامه با نحوه عملکرد این قطعه، خرابی های رایج و روش های جلوگیری از آن ها آشنا میشوید همراه ما باشید.

فلت پنل چیست؟

همانطور که اشاره کردی فلت تلویزیون در واقع یک مدار الکتریکی بوده، باعث به تصویر درآمدن صفحه نمایشگر میشود جالب است بدانید در تلویزیون های LED و LCD تصاویر به صورت ستونی و رنگی کنار هم  تشکیل شده، صفحه نمایش به دو قسمت تقسیم میشود که در هر ردیف چندین ستون بسته به نوع طراحی کنار هم قرار گرفته اند پنل در تلویزیون های مختلف، ساختار متفاوتی داشته، در ادامه به آن ها به طور تخصصی پرداخته خواهد شد:

پنل تلویزیون LCD

ال سی دی مخفف Liquid Crystal Display به معنای صفحه نمایشگر کریستال مایع بوده که بهعنوان نمایشگرهای نوری نیز شناخته میشوند باید بدانید در این نمایشگرها نور تصاویر تنها توسط یک منبع (بک لایت) تامین، نسبت به تلویزیون های پلاسمای قدیم از طیف رنگ خوبی برخوردار هستند اما متاسفانه پنل آن ها قادر به تئلید رنگ مشکی خالص نبوده، از این نظر ضعیف عمل میکند.

این مطلب را از دست ندهید   خدمات نمایندگی تعمیر یخچال سامسونگ

پنل تلویزیون LED

این پنل دقیقا شبیه پنل تلویزیون های LCD عمل کرده تنها تفاوت آن در این است که نور تصاویر در تلویزیون های ال ای دی توسط لامپ های فلوئورسنت تولید میشود این امر به کیفیت، وضوح و کنتراست تصاویر کمک کرده، رنگ مشکی خالص با وضوح بیشتری نمایش داده میشود به عبارت دیگر در تلویزیون های  LED به جای استفاده از نور یکدست بک لایت که باعث محدودیت تصاویر میشود، از پیکسل های نوردهی فلوئورسنت استفاده میشود.

با ظهور فناوری های جدید، نسل جدید از تلویزیون ها طراحی و به بازار عرضه شد. این دستگاه ها قابلیت های فراوانی داشته، محدودیت های مدل های قبلی در طراحی آن ها از بین رفته است از جمله مهمترین و کاربردی ترین تکنولوژی های به کار رفته در تلویزیون های هوشمند کنونی OLED وqled بوده که هرکدام ساختار متفاوتی داشته اما در برخی موارد مشابه عمل میکنند.

در مقاله ی با تلویزیون آبخورده چه کنیم  به این نکته اشاره کردیم که آب بدترین دشمت پنل های تلویزیون های هوشمند بوده و بیشترین خسارت را به آن ها وارد میکند همچنین راهکارهایی برای جلوگیری از این مشکل بیان شد به دلیل حساس بودن پنل و قرار گیری در معرض جریان مستقیم برق، این قسمت بیشتر از سایر بخش ها در معرض آسیب و آبخوردگی قرار میگیرد مهمترین خرابی های پنل در ادامه به تفصیل بیان خواهد شد.

مهمترین دلایل خرابی فلت پنل تلویزیون چیست؟

خرابی صفحه نمایش تلویزیون (پنل) اتفاقی رایج و معمول بوده، ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد همانطور که میدانید گران ترین بخش تلویزیون های هوشمند( اسمارت تی وی ) ها پنل آنها بوده، باید در حفظ و نگهداری این قطعه دقت کامل داشته باشیم در غیر اینصورت ایرادهای جدی و عمیق به وجود آمده، هزینه های زیادی به بار خواهد آورد.

این مطلب را از دست ندهید   نحوه تمیز کردن ماشین لباسشویی سامسونگ

ظهور خطوط عمودی روی پنل

علت این مشکل خرابی فلت پنل بوده، ممکن است ضربه شدیدی به این قطعه دستگاه وارد شده یا برد های تلویزیون در ارتباط مشکل داشته باشند اگر خطوط ایجاد شده کل صفحه را دربر گرفت یعنی خرابی ناشی از عدم عملکرد پنل بوده، در اسرع وقت باید تعویض شود پیشنهاد ما این است که برای تعویض پنل تلویزیون حتما از تکنیسین های مجرب کمک گرفته، خودتان دست به کار نشوید.

مشکلاتی از قبیل صدا نداشتن یا عدم نمایش تصویر، ظهور نقطه سفید در تصویر، وارد شدن یک رنگ غیر عادی به صفحه و… به دلیل خرابی بک لایت بوده که جزئی از پنل تلویزیون محسوب میشود.

کلام آخر اینکه تعویض فلت پنل تلویزیون زمانی ضروریست که مشکلات دستگاه زیاد و امکان تعمیر این قطعه وجود نداشته باشد در واقع فلت های تلویزیون قطعات نازک و انعطاف پذیری هستند که وظیفه ی انتقال تصاویر از برد آدرس به برد پنل برعهده ی آن هاست تیم ما امیدوار است با خواندن این مطلب مشکلات تلویزیون شما پیدا و برطرف شود.

0/5 (0 نقد و بررسی)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 12 =